LA “VERITAT” SOBRE LA LLET

LA “VERITAT” SOBRE LA LLET

0 206

Llet Nostra va ser a la Fira de la Llet de Vilobí d’Onyar el passat 19 i 20 d’octubre de 2013 on el catedràtic Sergio Calsamiglia va aixecar gran expectació am la seva xerrada anomenada “ La llet com a font de salut, mites i realitats”

I no va defraudar! Ens va donar una sèrie d’idees importants i dades científiques que cal conèixer en torn als mites de la llet i les seves realitats que recollim aquí:

1. Amb freqüència la referència al bo o dolent d’un aliment sol ser simplista. Hi ha dietes que són més o menys saludables, però no hi ha aliments bons o dolents. Aquest és un dels problemes en les recomanacions que es fan sobre els aliments : un pot sostenir que el consum d’un excés de greix lacti pot ser dolent per a la salut, però deixar de prendre llet també implica que deixem de prendre proteïna làctia , probablement la proteïna de millor qualitat per a l’alimentació, i calci. Cal ser sensat i consumir els aliments en les quantitats recomanades.

2. L’Organització Mundial de la Salut, o qualsevol ministeri de sanitat de qualsevol país europeu, on s’estableix la recomanació del consum de 2 a 3 racions de llet al dia. Una ració de llet equival a un got de 250 mil · litres, dos iogurts o postres lactis, o uns 30 grams de formatge. En l’actualitat, el consum mitjà de llet del ciutadà espanyol és d’una ració al dia, molt per sota d’aquestes recomanacions.

3. La imatge tradicional de la llet i més comú és la d’un aliment sa i bo. Però Internet ha permès divulgar , de vegades sense cap tipus de control, una imatge menys bona, freqüentment basada en informació no necessàriament falsa, però molt parcial. El problema és que els mitjans de comunicació solen reflectir amb més interès les notícies dolentes que les bones. I els consumidors semblen assumir més les informacions dolentes que les bones. Som així! Però ens juguem la nostra salut, i en aquest sentit creu que, sovint, manca responsabilitat.

4. Avui hi ha molta evidència epidemiològica que indica que els individus que consumeixen llet tenen un menor risc de patir malalties cardiovasculars, càncer de còlon i síndrome metabòlica. No és que el seu consum previngui, sinó que amb ell esmenem un dèficit. Però tot i això, no és inusual veure informació contrària a aquestes afirmacions.

5. Una crítica habitual és que l’ésser humà és l’únic mamífer que segueix bevent llet d’adult i no és el normal … Aquest és un argument molt demagògic. Els humans fem moltes coses molt diferents a altres mamífers. Cultivar plantes, per exemple, estaria en el mateix ordre d’activitat que munyir vaques per obtenir aliments. Però, a més, hi ha un altre aspecte fonamental. En l’antiguitat, l’esperança de vida dels humans estava sobre els 35 anys. I és cert que si organitzem la nostra vida sobre aquesta perspectiva, potser la nutrició equilibrada tingui poca rellevància en la prevenció de malalties cròniques, perquè als 35 anys hi ha poques malalties cròniques. El problema apareix quan la societat avança i l’esperança de vida s’allarga. Dit d’una altra manera, amb una esperança de vida de 35 anys no cal preocupar-se pel consum de llet … ni del tabac. Però quan l’esperança de vida arriba als 80 anys, probablement sí.

6. Cal guiar-se per les recomanacions oficials més universals, és a dir, 2-3 racions diàries. Però cal recordar que el consum mitjà a Espanya és d’una ració per persona i dia, i això està clarament per sota de les recomanacions. Això és el que genera preocupació. Cal no oblidar que els ciutadans europeus som deficitaris en calci, i que el 60 % del calci que consumim procedeix dels productes lactis.

7. Els que van al dietista per tractar d’aprimar tenen la percepció que han de deixar de prendre productes làctics. No hi ha cap dubte des del punt de vista científic que la llet no engreixa, amb prou feines conté greix. És molt més greu per a la salut deixar de prendre calci que ingerir el poc greix que té la llet. Per exemple, la societat americana de dietistes clínics recomana que les dietes per aprimar continguin productes i derivats làctics.

Aquestes i moltes idees interessants són les que ha extret el catedràtic Sergio Calsamiglia dels seus anys d’estudis i que va compartir amb tots nosaltres.

Per això la llet de cooperatives catalanes Llet Nostra continua cada dia treballant per fer-vos arribar la nostra llet s a les vostres llars, per una vida saludable.

Hi ha algun d’aquests punts que no coneixies o que t’hagi sorprès?

A Llet Nostra fem colla amb l’alimentació saludable!

Sense comentaris

Deixa un comentari