Fruita seca, les llavors essencials de la dieta mediterrània!

Fruita seca, les llavors essencials de la dieta mediterrània!

Fruita seca, les llavors essencials de la dieta mediterrània!

La fruita seca és un aliment clàssic dels nostres plats, present a les salses d’acompanyament més delicioses, una gran varietat d’amanides, pans, receptes casolanes i de la nostre pastisseria més apreciada!

Les nous, les avellanes, els pinyons, les ametlles i les castanyes com tota la fruita seca, es caracteritza per una excel·lent font de greix molt saludable, proteïna vegetal, vitamines, minerals i fibra! Aquestes fruites són llavors “seques” perquè totes elles contenen molt poca aigua, a diferència de la fruita fresca. El perfil proteic de la fruita seca és de menor qualitat que la d’origen animal, però igualment es pot considerar una bona font de proteina. És important tenir clar que el nutrient majoritari és el greix, per la qual cosa és un aliment molt calòric, i es recomana un consum moderat. El greix que aporta és insaturat, com l’omega-3 i omega-6 (com el peix blau) i àcid oleic (com la de l’oli d’oliva), que ajuden a millorar els valors de colesterol i disminueixen les malalties cardiovasculars. L’estudi Predimed, ha demostrat que les persones que consumeixen fruita seca habitual en moderada quantitat tenen beneficis cardiosaludables front les persones que no en consumeixen.

Aquestes fruites de closca dura, es poden consumir diàriament un grapat o bé entre 3 i 7 cops a la setmana 30 grams aproximadament. A casa i per la família es preferible el seu consum en cru, sense sal (millor evitar-les fregides i amb mel o ensucrades). Una forma d’introduir la fruita seca a la nostra alimentació habitual és un berenar de iogurt amb cereals i un grapat de nous, o bé una cullerada d’avellanes dins l’amanida.

Altres característiques nutricionals d’aquest aliment és l’alt contingut en vitamines, que tenen un poder antioxidant, prevenint malalties degeneratives i millorant el sistema immunitari. Principalment contenen vitamines del grup B, imprescindibles per al metabolisme energètic, a més d’altres minerals antioxidants com el seleni o el zinc, o com calci, fòsfor, magnesi o coure.

Gaudeix d’uns bons espinacs amb pinyons, panellets d’ametlla, d’una salsa romesco o bé una “picada” per acompanyar la carn, inclús del pa de nous o bé d’un grapat d’avellanes crues a mig mati. La fruita seca té moltes combinacions possibles per menjar-ne habitualment d’una manera saludable seguint la nostra tradició i la nostra forma de viure Mediterrània. T’animem a enriquir els teus menús amb fruita seca!

 


Bibliografia

http://www.predimed.es

http://canalsalut.gencat.cat/web/.content/home_canal_salut/ciutadania/vida_saludable/alimentacio/consells_generals/documents/arxius/piramide_alimentacio01.pdf

Articles similars

Recepta crema de bolets

0 201

Sense comentaris

Deixa un comentari