Vols saber quins són els millors aliments per consumir a l’hivern?

Vols saber quins són els millors aliments per consumir a l’hivern?

Dieta Mediterrània alimentació a l'hivern

L’hivern és sinònim de baixada de les temperatures, el cos detecta aquest canvi i ens demana plats calents, reconfortants i nutritius per combatre el fred i enfortir les nostres defenses. I… com podem ajudar-lo?

Una alternativa molt fàcil és seguir la nostra Dieta Mediterrània on es prioritzen els productes de temporada com per exemple fruites, verdura i peix.

Un aliment de temporada vol dir que en aquesta època de l’any es troba en el punt màxim de sabor, de propietats nutricionals i de collita. És a dir, menjar de “manera estacional” és més saludable, més econòmic i més respectuós amb el medi ambient.

Després d’una època nadalenca, gener sol ser per a molts de nosaltres el moment per cuidar-se i intentar eliminar excessos del nostre organisme. Basar la nostra alimentació en aquests aliments ens ajuda, per això és important destacar la gran varietat de verdures que es troben durant aquests mesos de fred. Les fruites, en menys quantitat, que destaquen són principalment els cítrics com ara aranja, taronja, mandarina i llimona, i també poma i pera. Pel que fa a les verdures: bleda, carxofa, bròquil, carabassó, coliflor, coll llombarda, endívia, espinacs, mongeta tendra, porro, pebrot, nap, rave, enciam i escarola.

Al febrer, els cítrics continuen sent de la millor qualitat. Aquestes fruites són una font molt important de vitamina C ideal per ajudar a prevenir els refredats. Aquest mes també destaca perquè comença la temporada de maduixes, on diferents estudis han ressaltat que el consum d’aquest tipus de fruita pot millorar la salut cardíaca, reduir els nivells de sucre en la sang i ajudar a prevenir alguns tipus de càncer.

Referent a les verdures es troben algunes varietats d’espàrrecs verds que té innombrables beneficis per a la salut, pel seu contingut en antioxidants. És important destacar que les verdures crucíferes com la coliflor, bròquil i col, són bones fonts de fitonutrients, que ajuden a reduir la inflamació i reduir el risc de desenvolupar alguns tipus de càncer.

No oblidem que el peix també té estacionalitat. Durant aquests mesos trobem verat, daurada, besuc, llenguado, peix llimona, pagre, lluç, sarg i sardina. Tots ells destaquen per la seva proteïna i vitamina D, així com Omega-3 en cas del peix blau.

Tot indica que menjar aliments de temporada aporten grans beneficis a la nostra salut i a la salut de la nostra Dieta Mediterrània.

 

Bibliografia

  1. Giamperi F et al. Strawberry as a health promoter: an evidence based review. Food Funct. 2015 May;6(5):1386-98
  2. Afrin S et al. Promising Health Benefits of the Strawberry: A Focus on Clinical Studies. J Agric Food Chem. 2016 Jun 8;64(22):4435-49
  3. Navarro SL et al. Cruciferous vegetables have variable effects on biomarkers of systemic inflammation in a randomized controlled trial in healthy young adults. J Nutr. 2014 Nov;144(11):1850-7

Sense comentaris

Deixa un comentari