Maig és el mes de la mare
De la mare que ens va portar al món, de la Mare de Déu i de moltes deesses que la van precedir. Us expliquem per què i quines són!
El mes de maig, com sabeu, es celebra el dia de la mare a molts països del món i per a la religió cristiana maig és el més de la Verge Maria. L’associació d’aquest mes primaveral amb l’arquetip de la mare té unes arrels molt antigues. Una sèrie d’elements atribuïts a la figura femenina per excel·lència, la mare, coincideixen en aquesta època de l’any: la lluna plena més lluminosa, la sembra, la fertilitat…
La lluna més poderosa
Arreu del món la lluna de maig se la coneix amb diferents noms: la lluna de la mare, la lluna de les flors, la lluna de la sembra. El dia de la lluna plena de maig és també una data clau per als budistes de tot el món, es coneix com a Vesak, dia en que es commemoren els tres esdeveniments més importants de la vida de Buda: el seu naixement, la seva il·luminació i la seva mort.
El mes de la fertilitat
Debem el nom del mes de maig als antics romans, ells anomenaven maius en honor de la deessa romana Maia, que era la deessa de la primavera, la fertilitat i la salut.
La mitologia hindú també té una deessa anomenada Maya, la Mare de la Creació, la teixidora de la xarxa de la vida, la deessa de la il·lusió.
Beltane és una festa d’origen celta que celebra la el despertar de la fertilitat de la terra, la sembra i l’inici de la temporada de pastura. Una festa que es celebra a principi del mes de maig i que uneix territoris que comparteixen la tradició celta: Bretanya, Escòcia, Gal·les, Galícia i Astúries. Una celebració de la vida que ressorgeix amb força els darrers anys.
El mes de les flors
Maig és també el temps de les flors. Són nombroses les plantes que floreixen al mes de maig gessamins, lliris, camèlies, peònies, hortènsies, geranis, dàlies… Omplen els camps, els jardins, les terrasses i els balcons de colors i olors. Moltes ciutats aprofiten per celebrar festes relacionades amb les flors com Girona Temps de Flors o les Eramades d’Arbúcies.
De la Deessa Mare a la Verge Maria
El concepte que identifica la Mare Terra amb la Mare Dona ens acompanya sota multitud de noms, adaptacions i creences al llarg de totes les civilitzacions d’arreu del món. Des de la prehistòria, passant pels maies, els asteques, els egipcis fins arribar a la civilització greco-romana, les Deesses Mare han estat una figura simbòlica essencial. Amb l’arribada de les religions monoteistes les figures femenines i també el culte a la natura s’ha anat desdibuixant, però el cristianisme ha reconduït tota aquesta tradició amb la figura de la Verge Maria que representa l’amor, la puresa, la força creadora per excel·lència, la que dóna la vida.
I maig és el mes de Maria perquè ella és l’hereva de la tradició que associa la terra amb la mare, perquè és el mes en augmenten les hores de llum i tot torna a brotar. Floreix la natura i reneix la vida.
La llum, la primavera, el poder de la lluna i la fertilitat de la terra conflueixen en el concepte de la feminitat de la deessa mare com arquetip i d’aquesta tradició que s’origina a la prehistòria ens queda avui en dia que al mes de maig molts països d’arreu del món celebrem el dia de la mare.