Augmenta les teves defenses per evitar els refredats
Els aliments de tardor són els millors aliats per prevenir-los
El canvi de temperatures i l’ambient més fred d’aquests darrers dies venen sovint acompanyats d’una proliferació de refredats i grips provocats per virus que ens visiten cada any i muten per seguir atacant-nos esquivant el nostre sistema immunològic. Però tenim una mala notícia per ells. Podem prevenir, o com a mínim, suavitzar els efectes de la seva presència en el nostre cos a través de l’alimentació. Una dieta saludable, equilibrada i basada en aliments de temporada ens ajudarà a augmentar les defenses i enfortir el nostre sistema immunològic.
Els refredats són una de les malalties més comuns en aquesta època de l’any, a més s’encomanen amb molta facilitat. Per evitar-ho, en la mesura del possible, es recomana rentar-se les mans sovint, ventilar els espais tancats i abrigar-se. Però més enllà d’aquests senzills consells d’higiene i prevenció és molt recomanable incorporar a la nostra dieta aliments que ajudin a augmentar les nostres defenses.
Cal partir d’una alimentació variada, equilibrada i saludable. Les vitamines que necessita el nostre cos ens les proporcionarà prendre 5 racions de fruita i verdura al dia. Tomàquets, espinacs, carbassa rics en vitamina A ens ajuden a prevenir malalties infeccioses i tenen propietats antioxidants. La carbassa, per exemple, reforça les defenses i ajuda a prevenir malalties especialment de l’aparell respiratori, ajuda a eliminar la mucositat en bronquis, pulmons i gola. És suficient prendre’n un dia a la setmana.
Els cítrics: taronges, kiwis, mandarines o les verdures com els pebrots i la coliflor aporten vitamina C, tenen propietats antibacterianes. El kiwi aporta més del doble de vitamina C que la taronja, afavoreix l’absorció de ferro i estimula el sistema immunitari per prevenir possibles infeccions com refredats i grips. La llimona és també un gran aliat un cop ja estem malalts, el seu poder antisèptic ens serà de gran ajuda.
La magrana és també molt rica en vitamina C, a més cobreix les necessitats diàries d’àcid fòlic i és un destacat antioxidant.
Els ous són un aliment molt ric en minerals, especialment el seleni i el zinc, que ajuden a mantenir la salut del sistema immunològic.
La mel te poder curatiu. És un dels millors antitussígens que trobareu al mercat i a més actua com a preventiu perquè ajuda a incrementar les defenses de l’organisme. Afegir-ne una cullerada a la llet de l’esmorzar és suficient per a gaudir dels seus beneficis.
L’all cru és el millor antibiòtic natural. És preventiu i curatiu. Incrementa les defenses i millora la resposta del cos davant les infeccions. Serveix per tractar infeccions respiratòries i te propietats mucolítiques.
La ceba té uns efectes similars als de l’all però amb l’avantatge de no perdre les seves propietats al cuinar-se.
Carn, peix, ous, llegums, cereals integrals ens aporten ferro. Cal combinar llegums amb aliments que aporten vitamina C per afavorir l’absorció de ferro dels vegetals. Evitarem així els refredats!
També és recomanable prendre iogurts naturals que ens aporten probiòtics. Una flora intestinal sana reforça el nostre sistema immunològic.
Ara que ja teniu la recepta per augmentar les vostres defenses, afanyeu-vos perquè la baixada de temperatures ja és aquí i a totes les escoles, els transports públics i els llocs de feina ja es comença a escoltar l’amenaçador soroll de la tos i els esternuts. Salut!