Què està passant amb la Dieta Mediterrània?

Què està passant amb la Dieta Mediterrània?

0 354
Dieta Mediterrània

La Dieta Mediterrània és més que una simple pauta nutricional saludable, és un estil de vida! Recull receptes, formes de cuinar, celebracions, costums, productes típics i activitats humanes diverses com menjar en família o anar al mercat, així com el consum d’aliments poc processats i d’origen vegetal, principalment cereals, llegums, fruites i verdures, amb un consum moderat de peix i carn, productes lactis, i l’ús d’oli d’oliva com a condiment principal.

Ara com ara l’evidència científica ha demostrat que la Dieta Mediterrània té un efecte preventiu davant de malalties, com per exemple les cardiovasculars, la diabetis i fins i tot alguns tipus de càncer, així com l’augment del pes.

Malgrat aquests importants beneficis, s’ha observat que la Dieta Mediterrània està desapareixent progressivament en els països mediterranis, especialment entre les generacions més joves de Grècia, Espanya i Itàlia. Segons la Iniciativa per a la Vigilància de l’Obesitat Infantil 2015-2017 de l’Organització Mundial de la Salut els nens a Suècia consumeixen més peix, oli d’oliva i tomàquets que no pas els del sud d’Europa.

L’estil de vida estressant d’avui dia ha convertit la Dieta Mediterrània en una “tasca” en la que moltes persones no hi pensen, escollint menjars envasats i poc saludables com els precuinats, el menjar ràpid i les begudes amb sucre afegit. Es pot palpar un allunyament d’aquest estil de vida degut directament a la globalització i canvis d’hàbits de vida que promocionen, per exemple el sedentarisme en la nostra societat. De manera paral·lela l’interès per cuinar ha disminuït considerablement, a les generacions anteriors, el fet de cuinar es considerava un acte d’amor, i ara s’està perdent aquest costum.

Què podem fer per mantenir aquest estil de vida vigent? Molt fàcil. Per exemple, optem per fruita o productes làctics quan pensem en les postres. Que el nostre consum de peix i carn estigui equilibrat. I recordeu, com més àpats fem en família i amics, millor!

Encara hi ha esperança en aquesta batalla que sembla perduda, és a les nostres mans el fet de recuperar aquest estil de vida mil·lenari i saludable!

 


Bibliografia:

La Dieta Mediterránea. Llorenç Torrado. Plaza i Janes 1997.

Health evidence network synthesis report 58. What national and subnational interventions and policies based on Mediterranean and Nordic diets are recommended or implemented in WHO European Region, and is there evidence of effectiveness in reducing noncommunicable diseases? Jessica Renzella, Nick Towndes, Jo Jewell, Joao Breda, Nia Roberts, Mike Rayner and Kremlin Wickramasinghe. HEN and WHO 2018.

Sense comentaris

Deixa un comentari