Dieta Mediterrània sempre, als dies de fred també!

Ja és novembre i arriba el fred, i amb el fred arriben els abrics i les mantes per mantenir-nos calents. Així mateix, és important adaptar la nostra alimentació al clima per aconseguir un sistema immunitari fort i saludable.

Al nostre patrimoni gastronòmic hi ha receptes de cullera ideals per aquesta època, com per exemple sopes, cremes de verdures, estofats, guisats, arrossos caldosos… Aquests plats no només són calents i reconfortants, sinó que ens aporten vitamines, minerals, antioxidants i altres compostos bioactius rellevants pel sistema immunitari. També s’ha de donar prioritat als aliments de temporada, un dels fonaments de la Dieta Mediterrània, per elaborar aquestes receptes, com són la carabassa, la pastanaga, els espinacs, el bròquil, els bolets, el moniato o les castanyes, entre d’altres. Els llegums són també una bona opció, ja que són una font de proteïnes d’origen vegetal, carbohidrats complexos (baix índex glucèmic), fibra, vitamines i minerals. Com més varietat d’aliments utilitzem al cuinar, més nutritives seran les nostres receptes!

D’altra banda, hi ha aliments que tenen propietats interessants pel nostre sistema immunitari, per exemple, el peix blau (salmó, tonyina, verat, sardines…) que és ric en omega-3 (propietat antiinflamatòria i anticoagulant) i vitamina D que ajuda a regular el sistema immune. Les fruites cítriques, com la taronja o la mandarina, són una font de vitamina C. Aquesta, com és ben sabut, és un micronutrient indispensable per a la nostra defensa. Els llegums i la fruita seca també tenen el seu paper en l’aportació de nutrients; el zinc i el seleni són components d’aquests aliments i que ajuden a la resposta immunitària actuant com a antioxidants. Tots els aliments que són de color ataronjat (pastanaga, carabassa, moniato…) tenen uns pigments naturals anomenats beta-carotens. Aquests no només aporten color sinó que també ens ajuden a mantenir unes mucoses saludables. A l’hivern, més que mai, és quan necessitem les mucoses en bon estat, ja que són la primera barrera contra els microorganismes perjudicials. Aquests aliments no només aporten beta-carotens, també contenen beta-glucans (fibra prebiòtica) que garanteixen que tinguem una microbiota intestinal saludable, fet que es relaciona amb un millor sistema immunitari. Altres fonts de fibra són tots els cereals integrals com la civada, l’ordi i el blat.

A les èpoques de fred, l’organisme requereix més energia per mantenir la temperatura corporal, així com per defensar-se de possibles microorganismes patògens. Protegir-nos del fred amb roba no és suficient, per aquest motiu l’alimentació és indispensable per al bon funcionament del sistema immune. Seguir la nostra Dieta Mediterrània que ens aporta aliments de temporada com s’ha vist, és una eina que tenim al nostre abast per mantenir-nos saludables al llarg dels dies de tardor i hivern.

Dieta Mediterrània