Menys consum de sucre

El sucre, un dolç equilibri!

Què són els sucres?

Els hidrats de carboni estan formats per molècules d’aigua i carboni i segons el número d’aquests, es divideixen en monosacàrids, disacàrids i polisacàrids. Aquests últims, els anomenats també carbohidrats complexos, són els que estan compostos per moltes molècules i dins d’aquest grup ens trobem la pasta, l’arròs, el pa, els tubercles (patata, moniato) i els llegums. L’absorció d’aquests és lenta per la seva extensa estructura.

D’altra banda, els carbohidrats simples (monosacàrids) són els que col·loquialment coneixem com «els sucres» i dins d’aquest grup hi ha la fructosa, la glucosa i la galactosa que es troben per exemple: al sucre de canya blanc i moreno, els productes làctics, la mel i les fruites (i els seus sucs). Aquest tipus d’hidrats per la seva estructura més curta s’absorbeixen més ràpidament i fan que s’elevi molt ràpidament els nivells de glucosa en sang.

La diferència entre els dos tipus d’hidrats de carboni, no fa que un sigui més bo que l’altre sinó que la quantitat del seu consum al llarg del dia és diferent, on els carbohidrats simples s’han de moderar més que els complexos. Però el gran problema és que molts dels aliments que mengem habitualment tenen quantitats d’hidrats de carboni simples dels que no som conscients, com per exemple galetes, gelats, brioixeria industrial, el gall d’indi, el pa de motlle, el tomàquet en conserva, algunes salses i les pizzes congelades, entre altres. És primordial identificar el sucre a les etiquetes dels productes que comprem, ja que hi ha moltes maneres diferents d’anomenar-los, com per exemple: sacarosa, sucralosa, maltodextrina, dextrosa, melaza, galactosa, diastasa, etil maltol, sorbitol i molts més.

I doncs, com podem controlar la seva ingesta?

El primer que hem de fer és centrar la nostra alimentació en aliments que sabem que no tenen sucres afegits com per exemple: hortalisses, fruites, llegums, cereals integrals, llet de vaca, carn i peix. En segon lloc, hauríem de consumir pocs productes processats que ja poden tenir quantitats significatives de sucres afegits. També s’hauria d’afegir, el mínim de sucre als aliments que mengem. Amb tot això evitarem de manera fàcil, l’excés d’hidrats de carboni simples perquè sabrem la quantitat que en consumim.

Quina altra eina podem utilitzar? La Dieta Mediterrània!!! El nostre estil de vida promou el consum d’aliments (i no de productes), oferint un equilibri entre els hidrats de carboni complexes i simples, conservant els nostres orígens a través de la tradició culinària, la temporalitat i l’estacionalitat, amb una forma de vida que és la nostra, que és la Dieta Mediterrània.

Dieta Mediterrània

Bibliografia

Rodríguez Delgado J. Azúcares… ¿los malos de la dieta? Pediatr Aten Primaria . 2017 [citado el 2 de mayo de 2024];19:69–75. Disponible en: https://scielo.isciii.es/scielo.php?pid=S1139-76322017000300009&script=sci_arttext

López Cruz E, Marrero Fente A, Castells Zayas Bazán S, Agüero Díaz A. Efectos del exceso de azúcares y el déficit de nutrientes en la salud. Arch méd Camagüey [Internet]. 2003 [citado el 3 de mayo de 2024];7(5):665–79. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1025-02552003000500015&script=sci_arttext&tlng=en