Fruites i verdures de tardor

Fruites i verdures de tardor

L’estiu s’allunya i arriba la tardor, una època de canvis als quals el nostre cos s’ha d’adaptar a poc a poc: dies més curts i, per tant, menys exposició solar, baixades progressives de les temperatures i canvi d’horari són alguns dels principals canvis a què hem de fer front durant aquests dies. Aprofitar i triar correctament les fruites i verdures de tardor ajudarà a reforçar el sistema immunitari i les defenses naturals del nostre cos. A més, consumir aliments de temporada és una manera de contribuir positivament al medi ambient.

Durant la tardor, solem sentir-nos més cansat i estressats, no només pel canvi estacional, sinó també perquè aquesta estació coincideix amb la tornada a la feina i l’inici del curs escolar. Per tant, és important una correcta aportació de vitamines i minerals per contrarestar l’estrès del dia a dia i per gaudir de bona salut a llarg termini. Molts dels aliments de tardor són precisament rics en aquests nutrients, així com d’antioxidants i fibra (vitamina C, àcid fòlic, calci, magnesi).

Pel que fa a les fruites, són més carnoses que les de l’estiu: mandarina, poma, pera, caqui, raïm, figa i magrana són algunes de les fruites de temporada. En general, a més d’hidratar-nos, són baixes en calories i són font de vitamines B, C i antioxidants, necessaris per enfortir la funció immunitària.

Quant a les verdures, destaquem carxofes, bròquil, col, coliflor, carabasses, espinacs, bolets i moniatos. Una combinació d’aquestes verdures ens aporta grans quantitats en vitamines A, C, B, E i K i minerals com calci, ferro, magnesi, potassi, així com fibra.

La clau d’una alimentació equilibrada és afegir al plat aliments de diferents tonalitats, com més color hi hagi, millor i això no és només per tal de fer més atractius els plats, sinó perquè els pigments de cada ingredient tenen un significat i un valor nutricional.

Les fruites i verdures són aliments molt saludables, ja que tenen un alt contingut en micronutrients, aigua i fibra i una baixa aportació energètica. A més, gràcies a la seva àmplia varietat ens permet multitud de possibilitats i adaptacions segons les preferències de cada persona. La natura és molt sàvia i ens proporciona diferents aliments a cada moment de l’any segons els requisits del nostre cos.

La dieta mediterrània es basa fonamentalment en el consum d’aliments frescos i de temporada. A més, és una de les més saludables que existeixen, una referència a tot el món quant a sabor i beneficis nutricionals, en què les fruites i les verdures juguen un paper de vital importància!

Dieta Mediterrània