Làctics? Benvinguts tota la vida!

Els làctics són un grup d’aliments, que inclouen la llet i els productes derivats, com ara el iogurt, el formatge o el quefir, que agraden a grans i petits. Penseu, per exemple, en el confort que ofereix aquell got de llet calenta tot just abans d’anar a dormir a l’hivern; o com ens agrada una bona taula de formatges per a un sopar informal.

Però, si bé és cert que la llet i els seus derivats es consumeixen durant tot el cicle vital, a la tercera edat és molt interessant gaudir dels làctics al llarg del dia. Podríem, fins i tot, afirmar que els làctics són un gran aliat per a obtenir tot allò que ens cal, perquè la seva composició nutricional és molt equilibrada.

Els làctics aporten, ni més ni menys, que proteïnes de gran qualitat; greixos que, encara que siguin saturats, són molt interessants, ja que ens aporten vitamines liposolubles, fonamentals pel creixement i la protecció dels teixits del cos, com les parets cel·lulars; hidrats de carboni, com la lactosa, el “sucre” que ens dona energia; vitamines del grup B i, en menor quantitat, C, A, D i E, i també minerals, com el calci, ferro, iode, entre d’altres. I, en el cas dels fermentats, com són el iogurt o el quefir, encara hi podem afegir altres components beneficiosos, com són els probiòtics, microorganismes vius que milloren l’equilibri bacterià del nostre intestí, alleujant els problemes intestinals típics de la tercera edat, com podria ser el restrenyiment. I no oblidem que el component majoritari de la llet és l’aigua, tan important sempre per estar ben hidratats, i imprescindible a mesura que ens anem fent grans.

Veiem, doncs, que el perfil nutricional dels làctics és ben interessant. I, traduït en paraules pràctiques, com ens poden ajudar, els làctics, quan ens fem grans? Quins beneficis en traurà el nostre cos?

Segons l’evidència científica, el consum habitual entre dues i quatre racions de làctics al dia, combinant diferents tipus de làctic, ens ajudarà a:

  • Mantenir la densitat òssia, gràcies al calci i la vitamina D; això ens ajuda a combatre l’osteoporosi, molt important a mesura que ens anem fent grans.
  • Mantenir el to muscular, gràcies a les proteïnes, que reforçarem amb la pràctica d’activitat física diària.
  • Mantenir la salut ocular, gràcies a la vitamina A.
  • Mantenir una bona salut cardiovascular, gràcies als seus greixos. Així, mantenim la tensió arterial a ratlla.
  • Mantenir un bon estat de la microbiota intestinal, gràcies als bacteris del iogurt o el quefir.
  • Estar hidratats per l’alt contingut d’aigua.

I no només això, les aportacions saludables dels làctics van molt més lluny i el seu consum estaria vinculat a un menor risc de patir malalties cardiovasculars, diabetis tipus II, obesitat i diferents tipus de càncer.

Per tot el que s’ha exposat anteriorment i recolzant-nos en la tradició i riquesa gastronòmica de la nostra terra, els nostres costums heretats de generacions passades i les receptes de les nostres àvies, com la mel i mató, la Dieta Mediterrània aposta per gaudir diàriament dels beneficis de la llet i dels productes làctics durant tota la vida!

Dieta Mediterrània

Bibliografia

Arbonés, G., Carbajal, A., Gonzalvo, B., González-Gross, M., Joyanes, M., Marques-Lopes, I., Martín, Mª. L., Martínez, A., Montero, P., Núñez, C., Puigdueta, I., Quer, J., Rivero, M., Roset, M.ª A., Sánchez-Muniz, F. J., & Vaquero, M.ª P.. (2003). Nutrición y recomendaciones dietéticas para personas mayores: Grupo de trabajo “Salud pública” de la Sociedad Española de Nutrición (SEN). Nutrición Hospitalaria, 18(3), 109-137. Recuperado en 13 de enero de 2024, de http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0212-16112003000300001&lng=es&tlng=es.

Fernández Fernández, E., Martínez Hernández, J. A., Martínez Suárez, V., Moreno Villares, J. M., Collado Yurrita, L. R., Hernández Cabria, M., & Morán Rey, F. J. (2014). Documento de consenso: importancia nutricional y metabólica de la leche [Consensus document: nutritional and metabolic importance of cow’s milk]. Nutricion hospitalaria, 31(1), 92–101. https://doi.org/10.3305/nh.2015.31.1.8253

Moreno Aznar, Luis A., Cervera Ral, Pilar, Ortega Anta, Rosa M.ª, Díaz Martín, Juan José, Baladia, Eduard, Basulto, Julio, Bel Serrat, Silvia, Iglesia Altaba, Iris, López-Sobaler, Ana M.ª, Manera, María, Rodríguez Rodríguez, Elena, Santaliestra Pasías, Alba M., Babio, Nancy, & Salas-Salvadó, Jordi. (2013). Evidencia científica sobre el papel del yogur y otras leches fermentadas en la alimentación saludable de la población española. Nutrición Hospitalaria, 28(6), 2039-2089. https://dx.doi.org/10.3305/nh.2013.28.6.6856