Què és un esmorzar saludable?

De bon matí, l’esmorzar posa en marxa el nostre metabolisme i ens ajuda a recuperar el dèficit calòric de la nit. També aporta part de l’energia necessària per a les tasques del dia a dia i ens ajuda a concentrar-nos en les activitats quotidianes. Aquestes són només algunes de les raons per les quals és un àpat molt important. La importància també radica en brindar l’oportunitat d’obtenir part dels nutrients necessaris a través del consum d’aliments com lactis, cereals i fruita.

Ara bé, hi ha diferents tipus d’esmorzars com l’esmorzar continental que inclou diversos tipus de cafè, tes, sucs i tota mena de rebosteria; l’esmorzar anglès que és més contundent que l’anterior i sol incloure salsitxes, ous, mongetes, tomàquets, torrades, melmelada, suc de taronja i cafè; l’esmorzar americà està a mig camí entre el continental i l’anglès i inclou ous, cansalada, torrades o cereals i suc; l’esmorzar de forquilla (que es creu que va ser Josep Pla qui li va donar aquest nom), és autòcton i tradicional de Catalunya, s’ha de menjar assegut i sense presses, i solen ser plats més calòrics, ja que el seu origen es refereix a l’esmorzar que feia la gent de camp. Els ingredients, encara que varien molt depenen del lloc, són a base d’embotits, carn a la brasa, peix fresc, marisc, plats guisats acompanyats principalment de vi en porró.

Però amb tantes opcions d’aliments, ens preguntem… Com és un esmorzar saludable?

Intentar prendre decisions alimentàries saludables pot resultar complicat, però menjar bé és possible! Com més senzill ho fem, més possibilitats tindrem d’adherir-nos.

Per realitzar un esmorzar nutritiu i saludable, és important triar aliments frescos, de temporada i sense processar o mínimament processats dels grups d’aliments de la piràmide de la Dieta Mediterrània, com fruites i verdures, cereals integrals, aliments proteics, productes lactis i oli d’oliva verge. D’aquesta forma aquets aliments ens aportaran els nutrients que el nostre cos necessita: proteïnes, greixos, hidrats de carboni, minerals, vitamines i fibra.

Un vas de llet o un iogurt, un petit entrepà integral d’escalivada amb formatge o cereals integrals en flocs (sense sucres afegits), una poma, un plàtan o una mica de raïm escollint en funció del moment de l’any… A partir d’aquests grups d’aliments, qualsevol combinació és possible! Depèn de la imaginació i les preferències de cadascú. Això sí, un bon esmorzar ha de prioritzar la qualitat per sobre de la quantitat. Si voleu podeu mirar les nostres propostes d’esmorzars saludables.

Menjar un esmorzar nutricionalment equilibrat ofereix beneficis mentals i físics, augmentant la probabilitat de satisfer les nostres necessitats essencials, i de tant en tant un esmorzar de forquilla, sent els dos la base de la nostra tradició mediterrània.

Dieta Mediterrània