Quefir, per sentir-se bé!

El quefir (mot que prové de la paraula turca keyif que significa “sentir-se bé”) o iogurt búlgar, és poc conegut al nostre territori, ja que l’origen del quefir és a Europa de l’est i al sud-oest asiàtic. Però… què és el quefir?

L’origen de la paraula, “sentir-se bé”, ja ens informa que aquest producte aporta grans beneficis al nostre organisme. En si, el quefir conté certs compostos exclusius que tenen propietats antibacterianes que ajuden a protegir el cos contra infeccions. Un d’aquests compostos s’anomena Lactobacillus kefiri, on diversos estudis [1],[2] demostren que pot prevenir el desenvolupament de bacteris nocius com Salmonella i E. coli.

Aquest derivat lacti també conté una gran varietat de compostos bioactius, inclosos àcids orgànics i pèptids que contribueixen a la nostra salut. És una font rica de calci, proteïnes i vitamines del grup B. Diversos estudis suggereixen que els beneficis del quefir són molts com per exemple ajuda al sistema immunitari i millora la salut digestiva (la flora intestinal) i òssia.

Una altra característica del quefir és que és un producte fermentat, de textura semblant al iogurt líquid, elaborat actualment amb llet de vaca o de cabra. Com s’obté el quefir? A partir de la fermentació, s’obté afegint a la llet grànuls de quefir, que són un conjunt de bacteris i llevats i que tenen un aspecte similar al de la coliflor. Durant aproximadament 24 hores, els microorganismes dels grànuls es multipliquen i fermenten els sucres (lactosa) de la llet en àcid làctic, de manera que el quefir té un sabor agre com el iogurt, però té una consistència més fina. Tot seguit, els nòduls es retiren del líquid i es poden reutilitzar.

Aquests microorganismes són els que donen al quefir la funció de probiòtics, que poden influir en la salut de moltes maneres, ajudant a la digestió, al control del pes i a la salut mental.

Però, quines diferències té amb el iogurt? Tant el iogurt com el quefir tenen una composició semblant, però encara que el primer és l’aliment amb probiòtics més conegut, el quefir és una font molt més rica.

Així doncs, el quefir pot ser un gran aliat per a la nostra salut si l’incorporem a la nostra alimentació. I això és fàcil, perquè aquest producte làctic és molt versàtil, el podem utilitzar en moltes receptes o com a ingredient principal. Proveu el quefir avui mateix per aprofitar al màxim aquesta beguda deliciosa i nutritiva, i per sentir-vos bé!

Dieta Mediterrània


[1] Toscano M, De Grandi R, Miniello VL, Mattina R, Drago L. Ability of Lactobacillus kefiri LKF01 (DSM32079) to colonize the intestinal environment and modify the gut microbiota composition of healthy individuals. Dig Liver Dis. 2017 Mar;49(3):261-267

[2] Carasi P et al. Safety Characterization and Antimicrobial Properties of Kefir-Isolated Lactobacillus kefiri. Biomed Res Int. 2014; 2014: 208974.