Mens sana, in corpore sano

Mens sana, in corpore sano

0 26
Aliments per als refredats

A l’hivern, amb la baixada de les temperatures, és molt fàcil que les defenses del nostre sistema immunitari disminueixin. Això ens pot provocar cansament, tos i congestió nasal, el que és conegut com a refredat. Així mateix, a mesura que ens anem fent grans, alguns micronutrients es veuen augmentats, ja que el sistema immunitari té menys recursos per protegir-se.

Per això, per mantenir una bona resposta del sistema immunològic, és necessari cobrir les quantitats adequades d’antioxidants. Cal trobar l’equilibri!

Però, sabem que són els antioxidants? Els antioxidants són nutrients necessaris per mantenir en forma les membranes de cèl·lules, lípids, proteïnes, i altres funcions relacionades amb el sistema immunitari. Són també, substàncies que poden prevenir o alentir el dany a les cèl·lules causades per substàncies tòxiques que el nostre el cos produeix com a reacció als canvis ambientals.

Seguir una alimentació saludable i equilibrada, com ara la nostra Dieta Mediterrània, ens aporta tots els nutrients necessaris per mantenir les nostres defenses fortes i no sentir-nos cansats.

Antioxidants i vitamines per als refredats

No és cert que tota la vida hem sentit que hem de menjar taronges per prevenir els refredats? Les taronges, i altres fruites cítriques com la mandarina o la llimona, són molt riques en vitamina C, un antioxidant. No prevenen de cap refredat, però sí que ens pot ajudar a reforçar les nostres defenses. Per tant, és molt important aportar al nostre organisme aliments rics en aquestes substàncies. La Ingesta Dietètica de Referència (IDR) per la Població Espanyola, indiquen que cal arribar a 60 mg de vitamina C a través dels aliments, i a 70 mg de vitamina C en persones majors a 60 anys, el que es cobriria amb una ració de cítric al dia (dos mandarines o dos kiwis o una taronja).

La Dieta Mediterrània destaca per la seva gran quantitat d’antioxidants que ens aporta. Per exemple, podem trobar-los en els fruits secs i l’oli d’oliva verge. Destaquen per la seva riquesa en vitamina E i contenen un compost fenòlic que s’anomena tocoferol, un antioxidant.

Les verdures també tenen una potent capacitat antioxidant. La mongeta verda, les carxofes i la pastanaga, entre d’altres, són molt riques en vitamines i minerals. A més, són productes de temporada, així que n’hem d’afavorir el seu consum.

D’aquesta manera, una bona alimentació acompanyada d’exercici físic i una bona hidratació, mantindrà les nostres defenses actives. Ja ho sabeu, si aquest hivern no voleu que el refredat us agafi per sorpresa, seguiu la Dieta Mediterrània!

Bibliografia

Sense comentaris

Deixa un comentari