Aposta per uns hàbits saludables, aposta per la teva salut

L’Organització Mundial de la Salut (OMS) defineix la salut com “un estat de complet benestar físic, mental i social, i no només l’absència d’afectacions o malalties”.

Per obtenir aquest estat de benestar es recomana fer una vida sana, i més concretament adoptar hàbits saludables en la nostra vida del dia a dia. Però sabem exactament quins són aquests hàbits saludables? Els principals són l’exercici físic, l’alimentació, el descans, el treball o estudis, la relació social i ambiental, i la prevenció de la salut.

L’OMS afirma que la pràctica d’activitat física diària ajuda a mantenir un pes corporal saludable, millorar la salut mental, la qualitat de vida i el benestar personal. Tot són avantatges! En concret les recomanacions pels nens i nenes de 5 a 17 anys és realitzar un mínim de 60 minuts d’activitat física moderada o intensa al dia, i limitar el temps dedicat a l’activitat sedentària. En el cas dels adults és recomanable fer de 150 a 300 minuts a la setmana d’activitat aeròbica moderada (com per exemple caminar a pas ràpid) o fer entre 75 i 150 minuts a la setmana d’activitat intensa (córrer o practicar algun esport).

Un altre aspecte fonamental és tenir hàbits alimentaris saludables, i és per això que cal mantenir una dieta variada, equilibrada, sostenible, segura, completa, suficient i satisfactòria. Durant els àpats, a part d’incorporar aliments que compleixin les característiques anteriors, també s’ha de promoure menjar a taula en família, perquè ajuda a fomentar els hàbits saludables als infants, aprofitant per parlar i comunicar-se, així com dedicar un mínim de 20 minuts per menjar, i mastegar bé els aliments, ajudant així a tenir una millor digestió i satisfacció del menjar.

Referent als hàbits saludables, és important respectar les hores i la realització dels cinc àpats diaris recomanats, on l’esmorzar té un valor afegit, igual que incorporar a la dieta aliments de temporada i proximitat, per assegurar un estat nutricional òptim. Sobretot la dieta ha de tenir una base d’aliments d’origen vegetal com verdures i hortalisses, llegums, cereals integrals, fruita seca i fruita. A més a més de làctics, ous, carn blanca i peix. I que l’aigua sigui la beguda per excel·lència.

Un altre aspecte important és el descans. Els mals hàbits poden alterar la nostra salut, com per exemple pertorbació del son. I en el cas dels nens pot arribar a incidir en el seu creixement i el seu desenvolupament.

Activitat física, alimentació, àpats en família, descans, proximitat, sostenibilitat, benestar… tot són conceptes que ens ajuden a mantenir un bon estat de salut, però també són idees que defineixen el nostre estil de vida, la nostra Dieta Mediterrània, una raó més per integrar aquests hàbits saludables a la nostra vida.

Dieta Mediterrània